Allt för sjöns historia

Allt för sjöns historia

Allt för sjöns jungfruseglade 1935 under namnet Stockholms Internationella Båtutställning. Tanken på en båtutställning i Stockholm började tidigare, med världens första båtmässa.

I maj 1903 arrangerades en automobil- och motorbåtsutställning i Gamla Slottsparken, vid nuvarande Stadion i Stockholm. Båtar, tillbehör och motorer exponerades, precis som på Allt för sjön idag. Detta var världens första båtmässa.

1905 anordnade Clarence von Rosen en automobil- och motorbåtsutställning på Djurgården och traditionen tog fart. En reporter från franska L’auto berömde utställningen och avslutade reportaget med: ”Sverige är långt ifrån ett vildt land.”

För Allt för sjöns räkning hade bildandet av Svenska Varvsföreningen (SVF) och Båt- och Motorleverantörernas Förening (BMF) under 1930-talet stor betydelse.

De befäste båtmässan i Stockholm, som senare kom att kallas Allt för sjön, genom att vara de pådrivande affärsmässiga aktörerna. BMF sökte senare samarbete med och involverade Kungliga Motorbåt Klubben (KMK) och Kungliga Svenska Segel Sällskapet (KSSS).

Efter andra världskriget kom Allt för sjön igång på nytt. En liten utställning blev ganska plötsligt en stor branschmässa. 1946 kom 8 000 personer på Allt för sjön. Det skrevs då att: ”Mässan bedådade mer än den visade av fullgångna nyheter.” Något som vi på Allt för sjön fortfarande får höra ibland.

1949 flyttade Allt för sjön till St:Eriks-Mässan, nuvarande Stockholmsmässan. Allt för sjön antog sin nuvarande geografiska plats och form efter 20 mars 1971, då bygget av Stockholmsmässan stod klart.