Ester – den extrema kappseglingsyachten
Ester, kappseglingsyachten från förra seklet, sänktes i slutet av 1930-talet och som efter 77 år på Östersjöns botten bärgades, renoverades, tävlade en sommar på Rivieran och nu visas på Allt för sjön.
Det långa vackra mahognyskrovet var från första början byggd endast för en sak.
Att vara först över mållinjen. Som sådan har Ester alltså ingen komfort att bjuda på, bara ett par spartanska sittbrunnar. I det låga skrovet finns helt enkelt inte plats för några bekvämligheter.
Ester är 15,38 meter lång, 3,08 meter bred och har ett djupgående på 2 meter.
Vikten är 3,8 ton och segelytan cirka 100 kvadratmeter. Hon ritades av Gunnar Mellgren och byggdes på August Plyms varv i Stockholm 1901 med det uttryckliga målet att vinna Tivolipokalen, dåtidens mest prestigefyllda kappsegling där finska och svenska båtar möttes.
En säsong vann hon samtliga 29 race hon ställde upp i. Sista tävlingen var midsommarregattan vid Ulvön 1937. Därefter gick hon till botten – 1938 eller 1939 – vid Järvön utanför Örnsköldsvik.
Yachten hittades 2012 på 52 meters djup efter digert detektivarbete av Bo Eriksson och Per Hellgren. Därefter följde år av restaurering, efterforskningar och byggnationer för att återställas till originalskick och sätta segel i ett nytt sekel.
2019 deltog Ester i regattor i Monaco, Cannes och Saint-Tropez och vann även pris för bästa renovering under exklusiva Classic Week i Monaco, där Bo Eriksson fick ta emot utmärkelsen ur furst Albert s hand.
Ester visas i monter A02:40